Utanför Ramen

Ekster la Kadro - Outside the Framework

ELK27 Fysiklektion om UFO mätning

Publicerad 2014-11-27 21:24:58 i Allmänt,

Torsdag den 27 november 2014

Zetale (namnsegment nr 7 ur mitt nickname ”Leafar Zeta”)
ELK bloggets löpnummer ELK27

ELK27 - Minnen om en fysik lektion som handlade om trigonometriska UFO mätningar

Detta blogginlägg nr ELK27 uppstår av liknande orsaker som ledde till min föregående ELK blogginlägg ”ELK26 Teknisk Högskola & Socker”, nämligen ett problem orsakad av länkarna i ”Leafar Zeta:s blogg” (LZ-bloggen) hos Passagen.

Nära slutet av ELK26 refererade jag till mina skrifter SKL38 och TPU58, som berörde relationer mellan händerna, samt Ambidextri och Spegelvänd skrift. Därifrån mindes jag en ungersk lärare i mitt forna tekniska univesitet, som kunde skriva simultant och spegelvänt med båda händer.

Alla dessa nexus kopplingar fick mig att minnas en avlägsen lektion i fysik, som huvudsakligen handlade om att mäta avståndet till misstänkta UFO föremål, samt dess troliga storlek. Jag (Leafar - LZ) hade tidigare berört denna lektion i LZ-bloggen och nu kopierar jag därifrån följande rader.

===========

B37 - ”Lektion i fysik, med fokus på UFO” - 6 december 2012

Från B37 kopierar jag ner avsnittet ”Trigonometri och UFO observationer”:

”Flera omständigheter hjälpte mig att identifiera vilket år tog den märkliga lektionen i fysik plats. Det ledde i sin tur till att jag senare kunde koppla ihop året, med USGS statistiken över seismisk aktivitet. En avgörande ledtråd finns i följande bild.”

Jag (LZ) inkluderade två bilder och en av dessa syns i början av detta ELK27 blogginlägg.

Senare: ”Medan i den inledande illustrationen av nr B36 kan man se ett fotbollsfält i bakgrunden, kan samma fält i denna bild ses i förgrunden. Från det perspektivet identifierar jag ett område som omger en simbassäng, samt ett hörn där i dessa dagar fanns det största klassrummet. Jag markerade hörnet med en gul ring.

Vi hade fysiklektioner i de första årskurserna, men endast i det allra första året kunde blivande kemi-, elektro-, byggnads- och mekanik ingenjörer ha gemensamma fysik lektioner. I högre kurser var fysiken inriktad på varje specialitet.

Eftersom jag minns vissa studentkollegor som deltog i den minnesvärda lektionen och som inte hörde till min specialitet, samtidigt som detta skedde i en tillräckligt stor hörsal som kunde rymma många studenter, stod det klart att det gällde första årskursen. Den blev en viktig slutsats med tanke på den telluriska informationen som kommer längre ner i texten.

Läraren i fysik i denna berättelse var tysk ättling, mycket sträng, respektingivande, kanske lite skrämmande disciplinerad. Han tog sin plats framför den svarta tavlan, tittade mot oss genom sina granskande glasögon och sade ungefär:

”Som Ni alla vet genom TV, radio och tidningar, håller folk över hela provinsen på att rapportera om förekomster av flygande tefat”.

Förkortningen UFO (Unidentified Flying Objects) motsvarar OVNI på spanska (Objetos Voladores No Identificados).

I dessa dagar användes sällan ord som UFO eller OVNI, utan främst ”Discos Voladores” (Flygande Diskus). Sådana UFO föreställde man sig som skjutna av gigantiska diskuskastare. Ordet ”disco” kunde även syfta på LP-skivor eller grammofonskivor.

Vi tänkte inte på flygande tefat utan mest på flygande grammofonskivor.

Läraren fortsatte ungefär:

”Ni som blivande ingenjörer måste kunna ange korrekta uppgifter, om Ni råkar se sådana flygande föremål”. Omedelbart började vi att titta mot andra studentkollegor lite diskret, med ansiktsuttryck som undrade om vår lärare hade förlorat förståndet.

Herr F. vände sig då mot den svarta tavlan och började rita diagram som förklarade att genom trigonometri var det teoretiskt möjligt att beräkna avstånd, storlek, position och rörelseriktning. Några studenter började le, andra hade svårt att undvika skrattet.

Jag tyckte också att det verkade konstigt, men det som läraren visade hade sin logik, även om jag ansåg att det verkade ”nästan” omöjligt att nå den nödvändiga samordningen. Som exempel nämnde han att om man såg en ”flygande diskus” (av praktiska skäl kommer jag att använda ordet UFO i fortsättningen), då kunde man försöka flytta på sig, så att föremålet hamnade bakom (eller nära) någon fast referenspunkt, typ stolpe, hustak eller tjock träd som inte påverkades av vinden.

Senare kunde man markera den plats där de egna fötterna stod. Han förklarade att om två eller flera observatörer gjorde något likadant från olika ställen, då skulle man kunna mäta dessa platser och höjder, samt tillämpa några diagram och formler som han angav.

Ärligt talat lät de förnuftigt, fast jag tänkte att det skulle bli i praktiken omöjligt att koordinera flera människor, under en tid när man inte kunde kommunicera som man gör idag via mobiltelefoner. Som bäst kunde man kanske skrika till varandra.

Nästa steg var att mäta storlekar. Då gällde det att sträcka armen mot UFOn och försöka ”fånga in” dess storlek mellan pekfingret och tummen. Det gällde att stänga det ena ögat, att titta på föremålet genom fingrarna och att anteckna avståndet mellan fingerspetsarna. Han förklarade att genom armens längd och andra liknande observationer kunde man tillämpa andra sorters kalkyler som han redovisade för.

När vi kom så långt in i lektionen fick jag den känsla att Mr. F. troligen inte hade sovit ordentligt, vilket kanske gjorde att han blev helt förvirrad och ivrig att orsaka en stödreaktion från studenterna.”

===========

UFO, Patagonien & Antarktis

Den föregående texten om ”Trigonometri och UFO observationer” kommer jag att referera till i min kommande skrift ”TPU61 Parallax och UFO Mätningar”, som så småningom ska inkluderas inom tråden för huvudinlägget ”TPU53 Hollow Earth UFO+ET Teorier” (07.11.14).

Där finns redan min relaterade skrift ”TPU57 Konspirativ Nazi UFO-logi” (17.11.14).

- Errors and omissions excepted (E & OE)
- Med förbehåll för fel och förbiseenden
- Med reservation för språkliga fel

Med vänliga hälsningar
Leafar Zeta

===========

Mitt senaste ELK blogg-inlägg
(Inom denna ”Utanför Ramen” - blogg):
ELK26 - ELK26 Teknisk Högskola & Socker (22.11.14)

===========

Kommentarer

Kommentera inlägget här
Publiceras ej

Till bloggens startsida

Kategorier

Arkiv

Prenumerera och dela